Türkiye’deki otomotiv pazarında Çin markalı araçların etkisi giderek artıyor. 2023’ün ilk çeyreğinde, bu markaların otomobil ve hafif ticari araç toplam pazarındaki payı yüzde 7,58’e ulaştı. Türkiye Otomotiv Distribütörleri ve Mobilite Derneği’nin verilerine göre, bu dönemde Türkiye’deki toplam otomotiv pazarı yüzde 25,2 büyüyerek 295 bin 519 adede çıktı. Bu büyümenin otomobil satışlarındaki yüzde 33,05’lik artışta büyük rolü oldu. Otomobil satışları 233 bin 389 adet olurken, hafif ticari araç satışları da yüzde 2,6 artışla 62 bin 130 adet olarak kaydedildi.
Türkiye otomotiv pazarında toplamda 53 marka bulunuyor. Bu markalar arasında Fransız ve Alman markaları ağırlıkta olsa da Çinli markaların da önemi giderek artıyor. Skywell, MG, Chery, Leapmotor, Seres, Maxus, Hongqi, DFSK, BYD ve NETA olmak üzere 10 Çin menşeli marka, Türkiye pazarında çeşitli segmentlerde rekabet ediyor. Bu markaların bazıları içten yanmalı motora sahipken, bazıları elektrikli modellerle dikkat çekiyor. Özellikle DFSK ve Maxus markaları hafif ticari araç satışında güçlü bir performans sergiliyor.
Chery, Türkiye’deki Çin markalı otomobil satışlarında lider konumda. 15 bin 467 adetlik satışıyla Chery, bu segmentte öne çıkıyor. Onu 5 bin 949 satışla MG ve 550 satışla BYD takip ediyor. Çin markalı otomobillerin Türkiye’deki toplam satışları yılın ilk üç ayında 22 bin 411’e ulaşırken, otomotiv pazarındaki payları yüzde 7,58 oldu.
Çin markalı araçların yükselişiyle birlikte, Japon ve Güney Kore markalarıyla rekabetleri de dikkat çekiyor. Türkiye’deki Japon markalarının toplam satışları 30 bin 822 adet olarak gerçekleşirken, Güney Kore markalarının satışları ise 22 bin 292 adetle Çin markalarının biraz gerisinde kaldı.
Çin markalı araçların Türkiye’de üretim yapma olasılığına ilişkin belirsizlikler devam ederken, bazı şirket yetkilileri Türkiye’nin bu konuda önemli bir aday olduğunu belirtiyor. Özellikle elektrikli otomobillerle ilgili düzenlemeler ve gelişmeler yakından takip ediliyor. Bu durum, Türkiye otomotiv sektöründe yeni bir dönemin kapısını aralıyor gibi görünüyor. AA muhabirinin bilgi aldığı bazı ilgili şirket yetkilileri, Türkiye’nin Çin markaları için üretim ve batarya yatırımı anlamında en büyük adaylardan olduğunu ancak elektrikli otomobillerle ilgili düzenlemeleri ve gelişmeleri yakından takip ettiklerini belirtti.
Çin otomotiv markalarının ocak-mart döneminde Türkiye’de yaptıkları satış rakamları
HABER: BERNA ŞAHİN\İSTANBUL
Yorumlar